Monday 27 October 2014

Akal dan Nafsu Mengadap Allah

Dalam kitab karangan Usman bin Hassan bin Ahmad, ada diceritakan;

AKAL duduk dalam OTAK
ALLAH berkata kepada AKAL:
"Wahai AKAL! Mengadaplah kamu".


Maka AKAL pun mengadap kehadapan ALLAH, kemudian ALLAH berkata lagi:

“Wahai AKAL berbaliklah kamu !”

Lalu AKAL pun berbalik. Kemudian ALLAH berkata lagi:

“Wahai AKAL! Siapakah AKU?”

Lalu AKAL pun berkata:

“Kamu adalah TUHAN yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu yang daif dan lemah”.

ALLAH berkata:
“Wahai AKAL tidak KU-ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada kamu”.

Setelah itu ALLAH memanggil NAFSU pula datang mengadap tetapi NAFSU hanya mendiamkan diri. Masuk panggilan kali ke-3, barulah NAFSU datang mengadap ALLAH.

ALLAH bertanya kepada NAFSU:
"Siapakah kamu dan siapakah AKU?"

NAFSU pun duduk dalam otak
Jawab NAFSU:
"KAMU adalah KAMU dan aku adalah aku".

ALLAH lalu menyeksanya dalam Neraka Jahim selama 100 tahun, kemudian mengeluarkannya semula untuk disoal.

ALLAH menyoal lagi:
"Siapakah kamu dan siapakah AKU?"

Jawab NAFSU:
"KAMU adalah KAMU dan aku adalah aku".

ALLAH lalu memasukkanya ke dalam Neraka Juu' pula selama 100 tahun, kemudian mengeluarkannya lagi untuk disoal semula.

Kali ini barulah NAFSU mengaku hakikat dirinya.

NAFSU berkata:
"aku adalah hambaMu yang lemah dan KAMU adalah TUHANKU yang Maha Kaya".

Wollohu a'lam...

No comments:

Post a Comment