Saturday 25 July 2015

Lakuan Allah

      Lakuan atau perbuatan Allah itu dizahirkan kepada auliya dan abdal dalam kasyaf (pandangan kerohanian) dan musyahadah (pengalaman kerohanian) dan ini melebihi jangkauan akal manusia dan mencarik adat dan kebiasaan. Penzahiran atau manifestasi ini ada 2 jenis; satu dinamakan Jalal (kebesaran dan keagungan) dan satu lagi dinamakan Jamal (keindahan). Jalal ini menimbulkan kehebatan dan mempengaruhi hati demikian rupa hingga tanda-tandanya nampak pada badan kasar. Adalah diceritakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w sedang sembahyang, maka terdengarlah oleh orang, bunyi seperti air mendidih dari hati baginda oleh kerana hebat dan gentarnya hati beliau menghadap Allah s.w.t, satu pengalaman yang baginda rasai apabila Allah menunjukkan Keagungan dan KebesaranNya. Kejadian seperti itu juga ada berlaku kepada Nabi Ibrahim a.s dan Khalifah Umar r.a.
      Pengalaman yang dirasai apabila Allah menzahirkan sifat JamalNya ialah hati si hamba itu akan merasai gembira, tenang, sentosa, selamat dan kata-kata yang kasih mesra dan tanda-tanda yang menggembirakan tentang kurniaan-kurniaan yang besar dan kedudukan yang tinggi dan kehampiran kepadaNya, yang kepadaNya semua perkara-perkara mereka itu akan kembali. Inilah kurniaan dan rahmat Allah kepada mereka dalam dunia. Hati mereka yang cinta kepada Dia itu akan dipuaskan olehNya semoga mereka merasa senang. Allah kasih dan sayang kepada mereka. Nabi pernah berkata kepada Bilal, 'Hiburkan hati kami, wahai Bilal'. Apa yang baginda maksudnya ialah supaya Bilal bang (azan) agar Nabi masuk dalam keadaan sembahyang untuk merasai manifestasi sifat Jamal Allah itu. Kerana itulah Nabi berkata, 'Dan kesejukan mataku telah terasa dalam sembahyang'.

~ SAQAJ (Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani) 

1 comment:

  1. Do this hack to drop 2 lbs of fat in 8 hours

    Well over 160 000 men and women are hacking their diet with a simple and secret "liquid hack" to lose 2 lbs every night while they sleep.

    It's scientific and it works all the time.

    Here's how to do it yourself:

    1) Grab a drinking glass and fill it up half full

    2) Now do this crazy hack

    so you'll become 2 lbs skinnier the next day!

    ReplyDelete