Saturday 11 July 2015

Pengertian Hari Raya Korban - 1

 Artikel ini ditulis pada 31.10.2012 oleh Tuan Guru Hj. Shaari Hj. Mohd Yusof

Aidiladha baru seminggu meninggalkan kita, peristiwa penyembelihan, masih tergambar diruangan mata dan lidah juga masih lagi terasa manis dan lazatnya daging korban. Namun sayangnya ramai dikalangan kita yang tidak tahu maksud atau pengertian sebenar disebalik peristiwa korban!

UPACARA KORBAN SUDAH BERLAKU SEMASA ZAMAN SEBELUM ISLAM LAGI!
Upacara korban ini, bukan sahaja di zaman kita, semasa zaman Tok Adam pun sudah ada istilah korban. Usah kata kita orang Islam, zaman sebelum Islam, iaitu zaman Firaun lagi, korban ini sudah ada! Tinggal lagi cara atau kaedah sahaja yang berlainan! Kalau dulu orang bekorban dengan menjadikan nyawa atau tubuh badan atau jasad manusia sebagai pertaruhan korban. Adapun sekarang ini dipertaruhkan kerbau, lembu, kambing atau unta untuk dijadikan berkorban.

DARI MANA PUNCA BERLAKUNYA HARI RAYA KORBAN?
Untuk memahami pengertian korban, hendaklah kita hayati terlebih dahulu cerita Nabi Allah Ibrahin dengan anaknya Ismail.

Karangan ini, adalah sedutan dari jawapan saya kepada penulis blog “Sa 050285 (yang bernama Tuan Hamzah Abdullah).

Kalau tak salah saya, blog sa 050285 itu, adalah blog milik sahabat saya, seorang guru dari Sungai Buloh yang selalu saya gelarkan beliau dengan nama Tok Kenali. Maafkan saya kiranya saya tersalah orang.

Upacara korban itu, bagi mengajar kita bahawa, yang dikorban itu, hendaklah dari yang bernyawa, bukan dari yang mati! Ini mengambarkan atau mengkhabarkan kpd kita bahawa kiasan korban itu, mengajar kita supaya terlihat nyawa, terpandang nyawa dan tertilik kepada perkara nyawa. Korban itu mengajar kita supaya mengambil iktibar atas perkara nyawa!

Hari raya aidilfitri mengajar kita korban atau “menyerah” tujuh anggota. Fitri ertinya fitrah. Manakala erti fitrah itu pula adalah bermaksud semulajadi, maka hari raya fitri itu, menyedarkan kita supaya kita mengembalikan diri ( tujuh anggota) kepada kpd Allah iaitu balik semula diri kita itu kepada yang asal atau kepada fitrah semulajadi.

Hari raya korban pula mengajar kita supaya berkorban atau mengajar supaya kita “menyerah diri sampai kepada tahap nyawa”. Setelah penyerahan kita itu sudah sampai kpd tahap nyawa, bererti itulah sebenar-benar pengertian korban! Korban itu, megembalikan segala sifat yanng tujuh termasuk “nyawa” kepada Allah. Sehingga sampai kepada tahap tidak adalah apa-apa lagi yg hendak dikembalilkan kepada Allah Taala. Nyawalah tempat kembali yang penghabisan penyerahan, barulah kita itu dikatakan suci zahir dan batin, suci dari di dunia sampai akhirat dan itulah yang disabit atau dikaitkan dengan hari raya haji atau hari raya korban. Korban dan haji tidak boleh bercerai kerana bilamana korban (menyerah) barulah dikatakan haji (suci). Suci bilamana menyerah diri sehingga sampai kepada tahap nyawa (korban). Itulah baru betul-betul yang dikatakan suci dari sekalian dakwaan dan itulah haji yang sebenar-benar haji yang sebenar mabrur. Suci atau haji sampai kpd tidak ada apa lagi yang hendak dikembalikan kepada Allah dan tidak ada apa lagi yang hendak diserah kepada Allah Taala. Itulah maksud atau pengertian hari raya haji atau hari raya korban!! Syabas kerana masih melihat blog saya, walaupun larut malam! Drp Hj. Shaari.

Karangan ini, saya sedutan dari jawapan saya kepada faridinfinity (infinityrich 3699 @gmail.com)

Hari raya adil fitri ertinya megembalikan fitrah (sifat semulajadi) atau (sifat asal) kepada Allah Taala. Sifat semulajadi kita itu, adalah sifat tujuh anggota. Iaitu megembalikan tujuh anggota kita kepada fitrah asal. Fitrah asal atau sifat semulajadi kita adalah Allah, maka kembalikan sifat tujuh itu kepada tuan yang asal, tuan punya yang asli dan balik kita kepada semulajadi kita, iaitu Allah. Itulah hari raya fitri atau hari raya fitrah atau hari raya semula jadi! Jadi hendaklah megembalikan sifat semulajadi kpd tuannya yang asli, iaitu Allah Taala.

Manakala hari raya korban pula adalah mengembalikan bukan sahaja tujuh anggota, tetapi hendaklah mengembalilkan sampai kepada tahap nyawa (roh) kepada Allah. Itu sebabnya kita korban binatang yang bernyawa dan tidak yang mati. Sebabnya adalah kerana binatang yang mati tiada nyawa. Kiasan korban binatang yang bernyawa itu, adalah simbolik kepada penyerahan sampai kpd tahap nyawa.

Apa salahnya jika kita beli sahaja daging lembu dari pasar raya dan beli kaki lembu biar sampai 10 batang. Lagi banyak kaki dan lagi banyak daging, semampu yang kita mampu, tetapi kenapa tidak dibolehkan beli dari pasar raya?. Sebabnya adalah kerana lembu dipasar raya itu, tidak ada nyawa! Korban itu hendaklah berdasarkan kepada yang bernyawa, di situ mengambar dan mengkhabarkan kepada kita bahawa korban itu, adalah simbolik kepada penyerahan sampai kepada tahap nyawa.

Begitu juga Nabi Ibrahim dan Ismail, peristiwa korban atau sembelihnya Nabi Ismail itu, adalah bagi memberi tahu kepada kita bahawa berkorban atau berserah diri kepada Allah itu, hendaklah sampai kepada tahap nyawa! Ertinya disini bahawa kita hendaklah menyerah diri sampai kepada tahap nyawa. nanti saya sambung bab hari raya korban dalam bab korban. rujuklah disana kiranya mahu penerangan lanjut.
Terima kasih tuan yang mengajukan persoalan ini.Amin dr Hj Shaari

Sumber: http://makrifattokkenali.com/2012/10/31/maksud-atau-pegertian-korban/

No comments:

Post a Comment