Sunday 12 July 2015

Mandi Junub

 Artikel ini ditulis oleh Tuan Guru Hj. Shaari Hj. Mohd Yusof dan dihebahkan pada 18 dan 19.11.2012

Tuan-tuan dan puan yang dirahmati Allah. Tanggal 18hb Nov, jam 12.52 malam. Saya ada membaca pertanyaan dari para sahabat kita yang bertanyakan tentang mandi junub setelah didatangi “haid atau Nifas”.

Sebelumnya, saya ingin mengajak tuan-tuan dan puan-puan memahami terlebih dahulu konsep yang mensyaratkan kita mandi junub. Konsep asas yang mewajibkan kita mandi junub itu, adalah dari Hadis yang mengatakan bahawa “Bilamana Sesuatu Yang Terkeluar Dari Rongga” maka berhadaslah kamu (dalam keadaan kotor).

Keluar sesuatu dari rongga yang berupa air kencing atau najis dari dubur itu, dikatakan hadas kecil. Manakala keluarnya sesuatu yang berupa air mani atau darah haid dan nifas dari rongga itu, dikatakan hadas besar.

Dalam keadaan berhadas itu, ertinya dalam keadaan kotor atau dalam keadaan diri yang tak suci! Asasnya dari Hadis “keluar sesuatu dari rongga”, maka berbagai-bagai hukumlah timbul, mengikut fahaman mazhab masing-masing. Mazhab itu begini dan mazhab ini begitu.

Jawapan Kepada Pembaca Yang Bertanya.

Memandangkan keluarnya air mani, darah haid dan nifas itu, terkeluar dari lubang rongga yang sama, maka dihukumkan wajib mandi junub. Tidak adil kiranya air mani sahaja yang kena mandi junub, sedangkan air nifas dan haid juga dari ronggga yang sama itu juga, jadi ditetapkanlah kedua-duanya kena mandi junub.

Sedangkan mengikut suluhan ilmu makrifat Tok Kenali Kelantan atau mengikut sudut pendapat dari kaca mata ilmu makrifat, bukan air mani, bukan air kencing, bukan haid atau bukan nifas yang menjadi titik persoalan, yang menjadi persoalannya disini, adalah perkara yang disebalik itu!

Sesuatu yang keluar dari rongga belakang diistilahkan sebagai hadas kecil dan sesuatu yang terkeluar dari rongga hadapan dikatakan hadas besar? Hadas itu, ertinya kotor. Lalu inginlah saya bertanya kepada tuan-tuan yang cerdik pandai sekalian. Mana lebih kotor, lebih cemar dan mana yang lebih jijik antara sesuatu perkara yang terkeluar dari rongga hadapan atau sesuatu perkara yang terkeluar dari rongga belakang?

Mana lebih besar kotornya antara air mani dengan najis tahi? Bilamana najis tahi itu lebih kotor daripada air mazi (air mani), kenapa pula air mani (air mazi) itu dikatakan hadas besar? Yang teramat kotor dikatakan hadas kecil dan yang teramat bersih dikatakan hadas besar? Kenapa, kenapa dan kenapa?

Ini menggambarkan bahawa maksud sebenar yang tersembunyi disebaliknya itu, bukanlah merujuk kepada mani atau tahi dan bukan juga merujuk kepada haid atau nifas!

Sandaran mandi junub, bilamana terkeluar darah haid atau nifas itu, adalah dikeranakan ianya secara berkebetulan terkeluar dari ruang rongga yang sama! Biarpun dari rongga yang sama, maksud sebenar dari sudut kaca mata ilmu makrifat itu, bukan merujuk kepada terkeluarnya sesuatu, yang berupa cecair atau darah!

Yang menjadi pertimbangan atau perhitungan sudut pandang ilmu makrifat itu, bukan kerana terkeluar sesuatu dari rongga. Yang menjadi pertimbangan atau perhitungan ilmu makrifat itu, adalah kerana sesuatu yang melalai atau sesuatu yang melupakan kita kepada Allah Taala.

Perkara lalai kepada Allah itu, bukan sahaja tertakluk atau terikat semasa terkeluar sesuatu dari rongga sahaja. Yang menjadi kotor dan yang menjadi najis bagi Allah Taala itu, adalah bilamana diri kita itu lupa dan lalai kepada Allah. Tidak kira lupa kita kepada Allah itu, semasa waktu keluar air ke atau tidak keluar air! Sebut sahaja lupa atau lalai kepada Allah, maka hukumnya diri kita itu, adalah berada dalam keadaan kotor dan berjunub! Semasa terkeluar sesuatu atau semasa tidak terkeluar sesuatu. Lebih-lebih lagi lalainya kita itu, bilamana terkeluarnya sesuatu dari rongga semasa bersama suami isteri!

Lalainya kita itu, bilamana terkeluar sesuatu dari rongga semasa bersama isteri! Itulah yang selalu berlaku pada kebanyakkan kita! Membuatkan diri kita itu benar-benar berjunub atau berhadas (diri dalam keadaan kotor). Kotor bagi Allah itu, bukan kerana najis tahi, air mani atau darah hadi atau nifas. Kotor, najis atau berhadas bagi Allah itu, adalah bilamana diri kita dalam keadaan lupa dan lalai kepada Allah Taala!.

Cuba tuan-tuan ambil kira najis yang berada didalam perut atau darah yang berada di dalam daging. Najis darah atau najis tahi yang keluar ataupun yang belum keluar dari dalam jasad. Kedua-dua itu, adalah dari jenis darah atau tahi yang sama! Kenapa pula bagi Allah itu, hanya nampak najis yang terkeluar sahaja, sedangkan najis darah yang belum keluar dari dalam perut itu, apakah Allah tidak nampak? Yang di dalam perut pun najis dan yang keluar dari perut pun adalah juga dari jenis spesis najis yang sama. Kenapa dalam perut tidak diwajibkan junub. Sedangkan najis yang sama dan darah yang sama, bilamana keluar sahaja dari tubuh, dikira najis yang menfardhukan kita supaya mandi junub?

Ini mengambarkan kepada kita bahawa najis atau kotor yang menjijikkan bagi Allah Taala itu, bukannya perkara di dalam perut atau di luar perut, yang menjadi jijik dan kotor bagi Allah itu, adalah seseorang yang berkeadaan “Lupa Dan Lalai Kepada Allah”.

Haid dan nifas menjadi pertimbangan mandi junub itu, adalah kerana sabit ianya berkebetulan terkeluar dari arah lubang rongga yang sama!

Ada seorang sahabat kita dari email “marilahbersolat atau ghazni 69@gmail.com bertanya, bahawa perempuan yang datang haid itu, kotor dan tidak boleh menunaikan solat!

Memang benar darah itu kotor. Usah kata darah haid, darah yang keluar dari kulit pun terbatal air sembahyang! Hukum Allah dan hukum sunnah Rasul itu, tidak boleh kita pinda atau mengadakan sunnah yang baru! Namun saya mahu mengajak tuan-tuan sekalian, supaya jangan tertinggal untuk melihat bukan sahaja pada kulitnya atau pada bunyi syariatnya! Syariat rasul itu, hendaklah ditilik dan dilihat serta hendaklah dipandang pada sudut hakikat disebaliknya!

Walau bagaimanapun ia, ingin saya bertanya kepada tuan-tuan yang cerdik pandai sekalian. Sila jawab dengan jujur. Darah haid yang keluar, telah diklasifikasikan atau telah dianggap sebagai najis atau kotor, sehingga hukumnya kena mandi wajib!

Baiklah jika begitu keadaannya, bagaiamanapun di sini, sukalah saya bertanya kepada sekalian yang ada. Sila jawab dengan jujur! Darah haid yang keluar itu, telah dianggap kotor sehingga mewajibkan mandi junub! Saya ingin bertanya, bagaimana pula dengan darah yang membeku atau darah yang terperangkap di dalam rahim? Darah yang masih belum keluar dan yang masih berada di dalam perut, apakah Allah tidak nampak? Apakad Allah itu hanya nampak pada darah yang keluar sahaja? Cuba jawab pertanyaan saya. Jawab.

Apakah di antara darah yang keluar dan dengan darah yang di dalam rahim itu berbeza? Setahu saya ianya tidak berbeza, baik yang di dalam mahupun yang di luar, ianya adalah juga darah yang sama juga!

Orang yang berpendidikan ilmu syariat, mereka berpenglihatan hanya untuk melihat sesuatu perkara yang zahir atau hanya dapat mentafsir dari sudut luaran sahaja. Kebanyakkannya dari mereka, rata-rata hanya dapat melihat dari sudut feqah dan mereka tidak tahu langsung untuk menghubung kait atau untuk merujuk sesuatu perkara itu, kepada penglihatan melalui sudut ilmu disebaliknya!

Baru-baru ini saya terbaca surat khabar yang negeri America berlaku banjir. Ramailah ustaz-ustaz dikaca telivision yang mengatakan bahawa itu, adalah laknat dari Allah, disebabkan kezaliman America. Berlakunya tsunami di negara Acheh, dikatakan bahawa Aceh negara yang banyak maksiat. Allah nak mensuci maksiat di Acheh.

Di Ahfghanistan, di Azabaijan yang berlaku gempa bumi, kenapa tidak mereka katakan untuk mensuci kemaksiatan? Kebanyakkan ulamak kita sekarang ini, hanya tahu tuduh orang itu salah dan orang ini salah. Sedangkan mereka tidak nampak di dalam rumah tangga mereka sendiri dan di dalam diri mereka masing-masing, lebih zalim dari syaitan. Begitu juga dalam hal hukum hakam, hanya tahu melihat perkara zahir!

Disini, marilah wahai sahabat-sahabat sekalian, saya ingin berseru kepada sekalian mana yang ada melayari laman web saya ini, cukup-cukuplah melihat yang zahir. Mari kita berubah dengan melihat disebaliknya!.

Berbalik kita kepada darah haid yang keluar dari rongga, kiasan Allah itu, “bukan sahaja” merujuk kepada darah, nifas atau air mani. Ia sebenarnya merujuk kepada sesuatu yang boleh membatalkan ingatan kita kepada Allah! Terutama semasa terkeluarnya sesuatu yang berupa “air mani” semasa bersama suami isteri! Sesuatu itulah yang kebanyakkannya bilamana keluar, akan terlupa dan terlalai kepada Allah.

Saya mahu tuan-tuan tanya kepada isteri tuan-tuan. Apakah semasa keluar darah haid itu. Apakah isteri kita lupa kepada Allah? Dan apakah semasa kita derma darah, di ketika darah kita dipam keluar dari badan itu, apakah kita lupa kepada Allah? Setahu saya, ada kalanya isteri atau mak kita, tidak sedarpun darah (datang bulannya) sampai!

Di sini, sebenarnya Allah nak meyampai pesan atau Allah nak memberi ingatan kepada kita bahawa disebalik cerita atau kiasan haid atau air mani itu, hendaknya jangan sekali-kali kita melupai Allah. Walau diketika mana. Biarpun diketika kita bergaul (bersekedudukkan) bersama isteri!

Tidak ada contoh lain yang lebih tepat untuk Allah, memberi pengajaran kepada kita supaya kita dapat menilik maksud disebaliknya. Perkara yang boleh mendatangkan lalai atau lupanya kita kepada Allah itu, melainkan perkara yang “terkeluarnya sesuatu dari rongga”. Tetapi bukan sahaja merujuk kepada air mani atau darah haid! Kiasan dengan sesuatu yang keluar dari rongga itu, adalah sesuatu yang melalaikan kepada Allah, seumpama kiasan bilamana kita bersama suami isteri.

Setelah kita lalai kepada Allah, hendaklah kita bawa mandi! Perkara mandi itupun juga, adalah satu kiasan. Kiasan kepada perkara mandi itu, adalah merujuk kepada “membersihkan diri“. Membersihkan diri itu pula, bukan bermakna mandi dengan menggunakan air. Bilamana orang lupa kepada Allah, kenalah mandi junub dengan melalui proses kembalikan semula ingatan kepada Allah Taala! Kembalikan ingatan kepada Allah, itulah yang dikatakan air.

Mandi junub itu, bukan sahaja bermaksud mandi dengan mengguna air! Maksud disebalik perkara mandi itu, adalah merujuk kepada membersihkan diri dengan megembalikan semula daya ingatan kita kepada Allah Taala. Mengembalikan semula ingatan kepada Allah Taala.

Maksud air itu pula, adalah merujuk kepada air penyerahan diri kepada Allah! Membersihkan diri daripada lalai dan lupa kepada Allah, itulah maksud mandi junub, iaitu mandi dengan air penyerahan diri dan mengembalikan semula ingat kepada Allah.

Dikeranakan haid dan nifas juga secara kebetulan keluar dari lubang atau rongga yang sama, maka di kias atau diibaratkan juga kepada haid dan nifas! Kita jangan pandang kiasan Allah, kiasan itu sebagai panduan syariatin. Kita hendaklah mellihat disebalik syariatin itu, masih ada mempunyai pengertian hakikotun!. Pengertian hakikotun disebalik keluar sesuatu dari rongga itu, adalah sesuatu yang boleh melalai atau melupakan kita terhadap Allah swt!

Faham apa yang saya perkatakan itu betul-betul. Itulah cara suluhan ilmu hakikat, dalam menentukan hukum! Amin drpd hj shaari dan marilah kita sama-sama cari titik kebenarannya. Saya sekadar pencetus ungkapan, bagi kefahaman bahasa. Yang menilai itu, adalah diri tuan-tuan sendiri?

Saya tidak berilmu, ilmu saya curahkan itu, adalah ilmu tohor, ilmu cetek, ilmu kering, ilmu kosong, ilmu bodoh atau “ilmu kebencian orang feqah“. Untuk itu, berilah tunjuk ajar kepada saya, supaya saya tidak lagi jadi bodoh sebodoh sekarang. Amin.

Sumber:
http://makrifattokkenali.com/2012/11/18/sambungan-mandi-junub-18hb-nov-jam-12-51-mlm/
http://makrifattokkenali.com/2012/11/19/sambungan-mandi-junub-19hb-nov/

No comments:

Post a Comment