Monday 13 April 2015

Kisah 'Abdullah bin Al-Mubarak

HAMBA ABDI YANG DIKASIHI

      Al-Mubarak ini ada mempunyai hamba. Dia berjanji akan membebaskan hamba ini jika dia dibayar sebanyak 100 dinar. Hamba itu pun membayarnya secaran ansur-ansur setiap hari. Satu hari sahabat Al-Mubarak memberitahu kepada dia, 'Hambamu itu pergi ke kubur setiap hari mencuri kain kafan dan menjualnya ke pasar. Dari hasil jualannya itu dibayarnya kepada tuan'.

      Al-Mubarak marah dan satu malam dia pergi ke kubur untuk mengintai apakah benar yang dikatakan oleh sahabatnya itu. Di sana dilihatnya hambanya itu memakai kain yang kasar dan gelang besi di lehernya. Hamba itu masuk ke dalam kubur dan menangis merayu dan berdoa sehingga ke pagi. Kemudian hamba itu pergi ke masjid. Al-Mubarak mengikuti hambanya itu tanpa diketahuinya. Hamba itu berdoa, 'Ouh Tuhan! Tidak lama lagi saya akan membayar pendapatan harianku kepada tuan badanku ini'.

      Tiba-tiba satu cahaya datang hampir dengannya. Cahaya itu datang ke tapak tangannya dan menjadi wang. Semasa beliau hendak bangun untuk pergi mengirim wang itu kepada Al-Mubarak, maka Al-Mubarak pun keluar dari tempat persembunyiannya dan memanggil hambanya itu lalu berkata, 'Dari hari ini marilah kita bertukar. Engkau jadi tuan dan aku jadi hamba'. Hamba itu pun berdoa dan berkata, 'Sekarang rahsia telah terbuka, saya tidak mahu hidup lagi'. Dengan serta merta hamba itu pun meninggal dunia. Beliau dikebumikan oleh tuannya dengan pakaian yang kasar itu. Pada malam itu, Al-Mubarak bermimpi Nabi Muhammad dan lain-lain aulia datang bertemu dengannya, lalu berkata, 'Abdullah bin Al-Mubarak, adakah patut kamu kebumikan orang yang kami kasihi dengan pakaian kasar itu?'

      Apabila hampir hendak meninggalkan dunia ini, Al-Mubarak membahagi-bahagikan harta bendanya kepada orang² miskin. Apabila ditanya apakah yang ditinggalkannya untuk 3 orang anak perempuannya yang masih hidup itu, Al-Mubarak menjawab, 'Allah'.

Kata² Al-Mubarak:

1. Orang yang bekerja kerana Allah itu tidak akan pernah terseksa.

2. Pencilkan diri dari manusia.

3. Orang yang melakukan sesuatu hari ini dan itu dilakukan oleh orang bodoh 3 hari kemudian adalah orang yang bijak.

No comments:

Post a Comment