Tuesday 14 April 2015

Kisah Samnun Al-Muhib

BERSYARAH KEPADA LILIN


      Al-Muhib kembali dari Mekah. Penduduk Fid (nama sebuah tempat) meminta Al-Muhib memberi syarahan. Syarahan itu tidak membawa kesan kepada mereka. Kemudian dia bersyarah kepada lilin. Wah! Semua lilin² itu menari dalam keadaan mabuk Allah (dzauk) dan berhantukkan antara satu dengan yang lain dan akhirnya semuanya binasa. Dia puji, lilin itu lebih baik dari manusia.

MATI DALAM APA YANG DICINTA

      Satu hari, Al-Muhib sedang memberi syarahan. Tiba² seekor burung jatuh dari udara dan menimpa kepala beliau. Burung itu jatuh ke ribanya dan kemudian ke tapak tangannya dan akhirnya jatuh ke tanah. Darah keluar dari burung itu dan akhirnya mati. Al-Muhib berfikir, 'Kepada apa yang dicinta, mati pun dalam apa yang dicinta itu juga'.

KEMULIAAN DI DALAM CINTA KEPADA ALLAH SAHAJA

      Kerana menurutkan hukum² agama, Al-Muhib berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan. Dia kasih kepada anaknya. Satu malam, dalam mimpi, dia terlihat manusia berkumpul di bawah satu panji² di hari kiamat. Dalam kumpulan itu ada juga malaikat. Apabila dia hendak pergi menuju panji² itu, malaikat itu menghalau dia sambil berkata bahawa tempat itu adalah dikhaskan untuk kekasih² Allah. Al-Muhib menjawab, 'Orang memanggil saya Al-Muhib (kekasih) dan itu tentulah nama yang dikurniai Allah. Jika tidak orang tidak akan memanggil saya demikian'. Malaikat itu berkata, 'Betul dahulunya tuan adalah kekasih Allah tetapi semenjak tuan memulakan cinta kepada anak tuan beserta dengan cinta kepada Allah, maka kemuliaan itu telah diambil kembali dari tuan'. Al-Muhib berdoa, 'Oleh kerana cinta kepada anak itu telah menyelewengkan aku dari Engkau, biarkanlah dia mati'. Anak itu pun jatuh dari atas rumahnya. Dilihatnya anaknya itu telah meninggal dunia. Dia bersyukur kepada Allah.

No comments:

Post a Comment