Wednesday 15 April 2015

Kisah Abu Muhammad Royam

AKIBAT TEGURAN DARI KANAK² LELAKI

      Royam berkata, 'Saya sedang berjalan di lorong bandar Baghdad. Saya berasa dahaga dan terus pergi ke sebuah rumah meminta air. Datang seorang kanak² lelaki membawa air. Apabila dia melihat saya, dia berkata, 'Ah! Seorang sufi minum air di siang hari'. Semenjak itu saya tidak lagi minum air di siang hari.

ALLAH PELAKU SEGALA PERBUATAN

      Satu hari, segerombolan penyamun telah menangkap sepuluh orang daripada anak² lelaki dia. Mereka bunuh sembilan orang anaknya. Royam hanya senyum sambil memandang ke langit. Dia tidak melawan atau pun berdoa kepada Allah. Apabila mereka hendak membunuh anaknya yg ke sepuluh itu, anak itu berkata, 'Kenapa ayah tidak membantah terhadap pembunuhanku ini?' Royam menjawab, 'Allah itu pelaku segala perbuatan dan Dia melakukan apa sahaja yang dikehendakiNya. Aku ini siapa? Aku hanya hamba dan hamba tidak berhak mempersoalkan perbuatan Tuannya'. Ketua penyamun itu terpesona oleh percakapan dia itu, lalu berkata, 'Sekiranya tuan berkata demikian semenjak mula lagi, tentulah saya tidak membunuh anak² tuan itu'. Anak yang seorang itu pun dibebaskan.

Kata² Royam:

1. Allah berfirman bahawa Dia menjadikan manusia untuk menghambakan diri kepadaNya bukan untuk tujuan yang lain.

2. Tanda mencapai kehampiran dengan Allah itu ialah merasai tidak seronok memandang yang lain kecuali Allah.

3. Meninggalkan dunia itu adalah zuhud paling tinggi.

4. Allah berfirman bahawa semakin kaya orang itu semakin jauh dia dari Allah.

5. Wali Allah yang menghormati orang kaya akan hilang satu pertiga dari kesufiannya.

6. Jauhkan diri dari majlis orang kaya² seperti menjauhkan diri dari orang yg telah tidak bernyawa lagi.

7. Barangsiapa mencari perlindungan dari yang bukan Allah, lama kelamaan akan menderita di tangan yang bukan Allah itu.

8. Dunia ini menghalang kita dari memasuki 'yang kekal'.

9. Dalam berseorangan itu menangislah sambil berdoa kepada Allah agar hati menjadi bersih.

No comments:

Post a Comment