Tuesday 14 April 2015

Kisah Mumsyad Ad-Dinuri

MOHON TERUS KEPADA ALLAH TANPA PERANTARA

      Seorang darwisy meminta Ad-Dinuri berdoa untuknya kepada Allah. Dia berkata, 'Pergilah kepada Allah dan terus memohon kepadaNya, kamu tidak perlu perantara'. Darwisy itu bertanya, 'Di mana Dia?' Dia menjawab, 'Apabila kamu diri kamu tidak ada (fana'), di situlah Dia'. Mendengarkan itu, darwisy itu pun pergi ke tempat yang lengang dan di sana dia berdoa. Allah kabulkan permohonannya.
       Satu hari, pekat tempat Ad-Dinuri tinggal itu telah dibanjiri air. Ad-Dinuri melihat Darwisy itu sedang duduk di atas tilam di permukaan air. Ad-Dinuri terperanjat dan bertanya bagaimana dia dapat berbuat demikian hingga tidak ditenggelami air. Darwisy itu menjawab bahawa itu adalah hasil kurniaan Tuhan dan kerana patuh kepadaNya. Allah telah jadikan dia dapat memohon terus kepadaNya tanpa perantara lagi dan Allah kabulkan doanya terus langsung. Semenjak itu Ad-Dinuri berhati-hati dan tidak pernah bersikap kasar kepada orang² Darwisy.

TINGKATAN ORANG BERIBADAT

      Ad-Dinuri berkata, 'Ada beberapa kelas orang beribadat. Ada yang menyembah diri sendiri, ada yang menyembah hartanya, ada yang menyembah isterinya, ada yang menyembah anak pinak, ada yang menyembah jawatan dan pangkat dan ada pula yang menyembah sembahyang, puasa dan berjaga malamnya. Seseorang itu mesti menyembah sesuatu. Semua itu adalah penyembah diri sendiri dan menurut kehendak diri itu. Mereka pergi ke mana, mereka membawa dirinya (ego) itu. Orang yg benar² beribadat itu tidak menurut nafsunya dan sentiasa mengawal nafsu itu.

HILANGKAN KEBANGGAAN PADA DIRI

      "Saya selalu bertemu dengan wali Allah selepas mengenepikan semua kebanggaan saya terhadap ilmu dan ibadat saya. Saya dengar ucapan wali itu dengan berhati-hati. Saya pun mendapat banyak manfaat dengan bergaul dengan wali² Allah. Jika kamu pergi kepada mana² wali Allah dengan kebanggaan dan kesombongan walaupun sedikit dalam hati kamu, maka kamu tidak akan mendapat apa² faedah darinya. Menuju jalan kerohanian itu bukanlah mudah. Jalan tersebut boleh ditempuH secara beransur-ansur dan penuh pula dengan godaan dan dugaan", kata Ad-Dinuri.  

No comments:

Post a Comment