Tuesday 14 April 2015

Kisah Abu Muhammad Al-Murta'asy

PERKAHWINAN MENGHALANG KESUFIAN

      Satu hari, semasa berjalan di satu lorong di bandar Baghdad, Al-Murta'asy berasa dahaga. Dia pergi ke sebuah rumah meminta air. Seorang gadis keluar membawa air. Dia terpesona oleh kecantikkan gadis itu. Dia berjumpa dengan bapa gadis itu dan menyatakan keinginannya hendak berkahwin dengan gadis tersebut. Bapa itu bersetuju dan merekapun berkahwin. Pada mala pertama selepas kahwin, dia masuk ke bilik isterinya itu dan terus bersolat. Selepas bersolat, dia menyuruh isterinya membawa pakaian yang biasa dipakainya sebelum kahwin dahulu. Setelah memakai pakaian itu, pakaian kahwinnya itu dibuangnya dan isterinya itu dicerainya.
      Orang bertanya kepada dia kenapa dia berbuat sedemikian. Dia menjawab, 'Sebelum saya bertemu dengan isteri saya itu dan sedang saya solat, saya terdengar suara ketuhanan berkata, 'Oleh kerana kamu telah memandang yang lain dari Aku, maka Aku buangkan pakaianmu yang biasa itu dan memakaikan pakaian pengantin. Jika kamu berterusan dengan kehidupan baru itu, Aku akan buangkan semua yang kamu capai dalam bidang kesufian ini'.
      Al-Murta'asy berkata, 'Ingatkan kata² Qur an - jika kamu cinta kepada harta, anak pinak, keluarga dan isteri dan pekerjaan serta rumah kamu lebih dari mencintai Aku, maka kamu tidak mematuhi perintahKu'.

Kata² Al-Murta'asy:

1. Jangan kamu bersyukur kepada sesiapa kecuali kepada Allah kerana segala-galanya yang kamu terima adalah dari Allah.

2. Jangan kamu merayu kepada sesiapa kecuali kepada Allah.

3. Adalah lebih baik bagi aulia itu untuk tinggal bersama dengan aulia juga.

No comments:

Post a Comment