Thursday 16 April 2015

Kisah Abu 'Uthman Al-Hiri

TOLONG KELDAI DAPAT RAHMAT

     Satu hari, semasa masih kanak², dia pergi ke sekolah ditemani oleh 4 orang khadam. Dia membawa bekas dakwat yang diperbuat daripada emas dan memakai pakaian yg indah. Di tengah jalan, dia melihat seekor keldai yang luka di bahagian belakangnya dan burung² mematuk tempat luka itu. Keldai itu sudah hampir² mati. Al-Hiri terus membuka pakaiannya dan membalut luka keldai itu. Keldai itu memandangnya dengan perasaan terima kasih dan bermohon kepada Allah. Serta merta rahmat Tuhan melimpahi dia. Semasa dalam perjalanan pulang, dia tidak sedarkan diri. Dia adalah pelajar di Ma'adz. Setelah dia maju sedikit dalam bidang kesufian, dia pun meninggalkan harta kekayaannya dan rumahtangga serta ibubapanya. Seterusnya dia belajar dari seorang sufi agung di zamannya bernama Syeikh Syuja' Kirmani dan Abu Al-Hafs.

TIDAK PEDULI PADA AJAKAN DAN HALAUAN

      Dia sangat terkenal dalam mengawal diri dan tidak pernah marah. Satu hari, ada seorang mengajaknya pergi ke jamuan makan. Apabila Al-Hiri datang, dia pun dihalau dengan kata² yg kasar. Kemudian dia diajak lagi. Dia datang, tetapi dihalau lagi. Dia pun pulang. Dia diajak lagi. Dia pergi tetapi dihalau pula. Dia pulang. Tidak kurang 30 kali perkara ini berlaku tetapi dia tidak peduli. Akhirnya, orang itu menjadi murid dia dan menghormati dia. Murid itu bertanya bagaimana dia dapat menahan sabar sedemikian rupa? Al-Hiri menjawab, 'Sebenarnya tidak ada yang luar biasa tentang perkara itu. Apa yg sy buat, anjing pun boleh buat. Apabila diajak, dia datang, apabila dihalau dia pergi. Ini bukanlah satu tanda kewalian yang besar'.

 SYUKUR KERANA KASIH ALLAH

      Satu hari Al-Hiri sedang berjalan. Apabila sampai di sisi sebuah rumah dengan tidak sengaja, orang rumah itu membuang sebakul abu dan jatuh ke atas kepala dia. Murid² dia ingin membalas kesalahan itu tetapi Al-Hiri melarang mereka dan dia terus berdoa, katanya, 'Ouh Tuhan! Saya ini berdosa dan patut benar api yang bernyala itu menimpai saya tetapi Engkau dengan kasih sayang telah menjadikan abu itu sejuk. Saya bersyukur kepada Engkau kerana kasihMu itu'.

JANGAN BERGANTUNG KEPADA USAHA SENDIRI

      Satu hari, di tengah jalan, dia bertemu dengan seorang yang sedang mabuk dan memainkan alat muzik. Al-Hiri menangkapnya dan membawanya ke rumah. Orang muda itu dimandikan dan diberi pakaian orang sufi. Kemudian Al-Hiri berdoa, 'Saya telah melakukan apa yang terdaya oleh saya, sekarang Engkau pulalah melakukan sesuatu'. Tiba² dengan kurnia Allah, orang itu mengalami 'mabuk Allah' dan mencapai taraf kerohanian yang tinggi. Bila 'Uthman Al-Maghrabi melihat ketinggian rohaniah orang muda itu, dia pun berasa kagum. Dia sendiri tidak mencapai taraf seperti itu setelah berlatih selama 20 tahun, padahal orang muda itu mencapainya dalam seketika sahaja dengan izin Allah. Al-Hiri berkata, 'Oleh itu, janganlah bergantung kepada usaha sendiri tetapi carilah kurniaan Allah dengan hati yang suci'. Mereka berdua membau mulut orang muda itu dan masih lagi ada bau arak.

LIDA SEBUT ALLAH, FIKIRAN MELAYANG


      Ada orang bertanya kepada Al-Hiri, 'Tuan, lidahku menyebut Allah tetapi fikiranku melayang entah ke mana. Apa patut saya buat?' Al-Hiri menjawab, 'Syukurlah kepada Allah kerana kurnianya dapat kamu menyebut nama Dia. Allah akan kurniakan pula kepada anggota² yang lain jika kamu bersyukur kepada Allah'.

Kata² Al-Hiri:

1. Adalah memang keadaan cinta yang membuat kita melupakan segala yang lain kecuali Yang Dicinta.

2. Kebahagiaan di dunia ini merampas kebahagiaan di akhirat.

3. Jangan takut kepada sesiapapun atau mengharap sesuatu dari sesiapapun.

4. Lebih baik membuangkan keduniaan.

No comments:

Post a Comment