Monday 13 April 2015

Kisah Fudhail 'Iyadh

HANYA BERHUTANG KEPADA ALLAH

      Apabila Harun Al-Rasyid cuba hendak membayar hutangnya kepada Fudhail sekiranya dia ada hutang dengan Fudhail, Fudhail menjawab, 'Aku hanya berhutang kepada Allah. Penyembahanku pada Allah tidak secukup apa yang dikurniakan oleh Allah kepadaku. Disamping itu Allah memberi kurnia kepadaku hingga aku tidak perlu berhutang kepada sesiapa'.

ENGGAN BERJUMPA

      Fudhail enggan berjumpa dengan sesetengah daripada saudara maranya kerana katanya, 'Tidakkah kamu ada kerja yang lebih baik daripada melawat aku ini? Dan dengan lawatan itu, kamu telah membuangkan masa kamu dan masa aku sahaja?'

DUA CINTA TIDAK BOLEH BERADA DALAM SATU HATI

      Satu hari, anak Fudhail yang sedang diribanya itu bertanya kepada Fudhail, 'Ayah, kasihkah ayah kepadaku? Kata Fudhail, 'Ya'. Kemudian anak itu bertanya, 'Adakah ayah cinta kepada Allah juga?' Kata Fudhail, 'Ya'. Anaknya berkata, 'Ayah, dua cinta tidak boleh terletak dalam satu hati'. Fudhail mengganggap peringatan itu sebenarnya datang dari Allah. Beliau pun mengangkat anak itu dari ribanya dan selepas itu dia tidak mahu lagi mencintai anaknya. Beliau menghabiskan masanya dengan beribadah kepada Allah.

Kata² Fudhail:

1. Di hari kiamat, ramai orang kaya terbelenggu dan pemegang² jawatan dunia ini akan mengalami kesusahan kerana mereka akan dibicarakan tentang perbuatan mereka. Oleh itu bersedialah untuk menjawab soalan terhadap perbuatan kamu pada hari itu.

2. Kasihnya Allah, orang² yg berdosa itu, Allah tidak membalasnya sekarang tetapi ditangguhkan olehNya.

3. Orang yg dikasihi Allah itu, ditimpakan olehNya kesusahan dan orang yg dimurkai Allah, dikurniakan olehNya kesenangan.

4. Sebagaimana tidak mungkin menangis di syurga, maka begitulah pula tidak mungkin ketawa di dunia ini. Syurga itu bukan tempat untuk menangis dan dunia ini pula bukan tempat untuk ketawa.

5. Allah berkata, 'Apabila hambaKu mengingat Aku, Aku akan mengingat dia. Bila dia lupa kepadaKu, Aku akan lupa kepadanya'.

6. Selama tiga puluh tahun, aku tidak pernah tersenyum.

7. Aku ingin jatuh sakit agar dapat aku bersama Allah dan terselamat dalam solat jemaah.

No comments:

Post a Comment