Tuesday 14 April 2015

Kisah Abu Bakar Al-Wasti

DOA DARI BINATANG

      "Satu hari saya pergi ke kebun untuk sembahyang dan waktu itu seekor burung hinggap di kepala saya. Saya pun menangkap burung itu dan memegangnya. Melihat burung itu tertangkap, seekor burung lain yang sedang hinggap di sepohon pokok yang berhampiran terus menangis. Burung yang saya pegang itu pun saya lepaskan. Tak semena-mena burung itu tidak terbang tetapi terus jatuh lalu mati. Saya sungguh kasihan dan kesal melihat peristiwa itu.

      Setelah saya kembali ke rumah, saya pun jatuh sakit dan berterusan sakit itu selama satu tahun. Saya memohon kepada Nabi untuk menyembuhkan penyakit saya kerana amal ibadah saya terganggu. Saya bermimpi melihat Nabi dan baginda berkata, 'Penyakit itu disebabkan oleh doa rakan burung yang mati itu. Engkau yang menyebabkan burung itu mati. Oleh itu, engkau terpaksa menerima hukuman'.

      Setelah peristiwa itu, seekor kucing melahirkan beberapa ekor anak di bilik saya di mana saya terlantar sakit. Saya lihat seekor ular datang dan menangkap seekor anak kucing itu. Saya ada kayu di samping saya. Saya pukul ular itu. Anak kucing itu pun terselamat dan ular itu lari. Ibu kucing itu melihat semua itu berlaku. Ia lari kepada anaknya yang terselamat itu. Kucing itu mengalir airmata sambil melihat kepada saya seolah-olah berterima kasih kepada saya. Dari waktu itu saya pun sembuh dan sihat semula. Dapatlah saya beribadah seperti sediakala. Lagi sekali saya mimpi melihat Nabi dan baginda memberitahu saya bahawa sebab saya sembuh itu ialah kerana doa kucing itu untuk saya sebab menyelamatkan anaknya itu dan doa kucing itu dikabulkan Allah'.

Kata² Al-Wasti:

1. Di jalan Allah tidak ada dunia, di jalan dunia tidak ada Allah.

2. Makin tinggi pengalaman kerohanian itu, makin tidak berfaedah akal fikiran.

3. Ibadat yang paling baik itu ialah menggunakan masa.

4. Orang yang beramal ibadah untuk hendak mendapatkan syurga menganggap ia beribadah kerana Allah padahal dia bertujuan untuk memuaskan nafsunya.

5. Tidak ada orang yang dapat melawan Allah.

6. Buangkan dunia. Dunia itu tidak bernilai kepada Allah.

7. Orang yang mengenal Allah tidak mahu berdampingan dengan sesiapa atau bercakap dengan sesiapa.

8. Tidak ada racun yang paling besar daripada berbangga dengan ibadah sendiri.

9. Amal yang dilakukan dengan hati itu lebih bernilai daripada amal yang dilakukan dengan anggota badan.

10. Orang yang cinta kepada Allah, badannya bertambah kurus.

11. Makanan yang paling bagus dalam dunia ialah mengingat Allah.

No comments:

Post a Comment