Tuesday 14 April 2015

Kisah Abu Ali Ahmad bin Muhammad Al-Ruzbari

      Al-Ruzbari sedang berbaring di pangkuan saudara perempuannya. Seketika sebelum menghembuskan nafas terakhir, dibukakan matanya dan lalu berkata, 'Syurga sedang dihiasi untuk saya masuk dan malaikat sedang memberitahu saya yang mereka akan membawa saya ke syurga yang tidak pernah saya mimpikan di mana ada bidadari yang indah menunggu saya. Tetapi hati saya tetap lekat kepada Allah dan saya tidak memandang kepada yang lain dari Dia. Saya telah bertahun-tahun rindu kepada Allah. Saya tidak mahu menerima rasuah supaya saya membuangkan kehendak saya itu'. Selepas itu beliau pun kembali ke rahmatullah.

Kata² Al-Ruzbari:

1. Orang sufi ialah orang yang walaupun terpaksa berpuasa selama 10 hari kerana kemiskinan namun dia tetap memuji Allah kerana kurniaNya dan sentiasa bersyukur kepadaNya.

2. Orang sufi ialah orang yang tetap terus menuju Allah walaupun 100 kali dihalau pergi dari majlis Allah.

3. Jika kita tidak diberkati dengan wajah Allah, bagaimana kita dapat hidup di dunia ini.

4. Kamu akan dapat masuk ke bidang kerohanian jika kamu tinggalkan dunia dan kekayaan serta segala yang bersangkut paut dengannya.

5. Muzik kerohanian (samak) melibatkan 3 perkara:

a) Hati itu sakit kerana memakan perkara yang didapati secara haram.

b) Dengan menetap pada satu latihan dan latihan ini rosak jika kamu memandang kepada yang lain dan perkara haram, dengan bercakap keburukan orang dan mendengar keburukan orang.

c) Bercampur dengan orang jahat.

Oleh itu orang yang menjalankan samak hendaklah berhati-hati terhadap 3 perkara ini. Hendaklah mengawal mata, lidah dan telinga jika kamu mahu faedah yang penuh dari samak. Di sana kamu dapat melihat wajah Allah apabila kamu masuk ke dalam dzauk (mabuk Allah) dan kamu mendapat banyak pengalaman baru, dan rahsia rohaniah akan dibukakan kepadamu.

6. Ada satu jalan antara Kekasih dan sifat-sifatNya. Orang yang mengikuti sifat², pandangannya terhijab tetapi orang yang menetapkan pandangannya kepada Yang Punya sifat² itu akan terselamat.

No comments:

Post a Comment