Tuesday 14 April 2015

Kisah Abu 'Uthman Sa'id bin Salam Al-Maghribi

      Selama 30 tahun permulaan perjalanannya, syeikh Abu 'Uthman berpuasa, berjaga malam dan berkhalwat di hutan. Kemudian dia terdengar suara ketuhanan berkata, 'Tinggalkan khalwatmu itu dan tinggallah bersama manusia'. Pada masa itu dia telah terlalu kurus.

      Satu hari ramai murid² dia mendengar suara ketuhanan berkata, 'Janganlah melawat Syeikh Abu 'Uthman Sa'id lagi'. Syeikh itu pun telah dipinta agar jangan bersyarah di khalayak ramai lagi. Semenjak itu, dia pun terus beruzlah (memencilkan diri dari orang ramai kerana beribadah kepada Allah). Murid-muridnya pun tidak lagi berjumpa dengan dia. Allah inginkan dia berada dan berbicara dengan Dia sahaja tanpa ada orang lain.


      Tatkala hendak menghembuskan nafas terakhir, beliau menyuruh semua tabib² yang mengubatinya itu pergi dari situ kerana mereka ibarat saudara² Yusuf kepada Yusuf. Ahli muzik pun dipanggil dan samak (muzik kerohanian) pun dimulakan. Dalam pada itu, dia pun meninggal dunia.

Kata² Syeikh:

1. Barangsiapa tidak mahu berada di majlis orang² sufi dan suka melawat orang² kaya, maka Allah butakan rohaniahnya.

2. Orang yg sangat berkeperluan bolehlah menerima makanan dari orang² kaya tetapi jangan sekali² kerana hendakkan berseronok jika tidak terganggulah kemajuan kerohanian.

3. Ketahuilah bahawa samak itu belum sepenuhnya membangun rohaniah kamu, kalau belum nyanyian burung² di udara dan tarian daun² oleh tiupan bayu membawa kamu ke dalam keadaan dzauk (mabuk Allah). Jika seseorang hendak mendapat faedah yang penuh dari samak, dia hendaklah memencilkan dirinya dan buangkan ingatan dari segala yang lain kecuali Allah dan tunduk kepada kehendak Allah dan ceraikan fana (ego) dan alam.

No comments:

Post a Comment