Tuesday 14 April 2015

Kisah Daud Al-Ta'i

      Al-Ta'i tidak mengunyah makanannya tetapi direndamnya dalam air dan menelannya. Apabila ditanya kenapa dia berbuat begitu, dia menjawab, 'Untuk menjimatkan masa kerana masa itu saya gunakan untuk membaca ayat² Qur an'. Dia tidak mengalih bekas airnya dari cahaya matahari kerana itu akan membuang masanya dengan meminum air sejuk, maka dengan itu ianya juga membuang masanya untuk mengenangkan Allah.
     
      Dia juga ditanya, 'Tuan, kenapa tuan tidak sikat janggut?' Dia menjawab, 'Saya tidak ada masa untuk menyikat janggut kerana masaku penuh dengan mengenang Allah'. Apabila dia diminta untuk memberi nasihat, dia berkata, 'Jauhkan diri dari ahli² dunia dan ketahuilah sia² berbual kosong dan sia² juga melihat perkara² yang tidak diperlui'. Apabila dia membasuh pakaiannya, dia berkata, 'Sekiranya aku dapat membasuh hatiku seperti ini'.

Al-Ta'i tinggal di rumah yang buruk. Orang berkata, 'Tuan, atap rumah itu telah lapuk dan bila² masa sahaja akan jatuh menimpa tuan'. Dia menjawab, 'Saya tidak ada masa untuk melihat atap itu dan juga saya telah membuat keputusan tidak akan membina rumah seumur hidup saya'. Setelah dia meninggal dunia, atap itu pun roboh tidak lama kemudian.

No comments:

Post a Comment