Sunday 12 April 2015

Kisah Abu Turab An-Nakhsyabi

TIDAK TAKUT KEPADA SELAIN ALLAH

      Abu Turab berkata, 'Pada satu malam saya berjalan di dalam hutan. Tiba² saya berjumpa dengan seorang manusia yang tinggi, ganjil dan liar keadaannya. Saya berasa takut. Dia bertanya kepada saya, 'Siapa kamu, Muslim atau Kafir?' Saya menjawab, 'Saya seorang muslim'. Dia berkata, 'Tetapi orang muslim tidak takut kepada yang lain kecuali Allah'.

TIDAK PERLU APA² SELAIN ALLAH

      Datang seorang yang hendak naik haji tanpa membawa apa-apa bekalan di hadapan saya. Abu Turab bertanya kepadanya, 'Kenapa dalam perjalanan yang jauh menempuh hutan belantara itu kamu tidak membawa alat kelengkapan?' Orang itu menjawab, 'Apabila Allah sentiasa ada disampingku, maka aku tidak perlu apa-apa bekalan'. Saya meminta nasihat kepadanya. Dia berkata, 'Cinta kepada barang keduniaan menghalang seseorang itu untuk sampai ke makrifatullah. Aku tidak minta apa-apa kepada Allah tetapi redha dengan kehendakNya ke atas diriku. Aku ini hamba dan tidak mempunyai apa² kehendak sendiri'.

Diceritakan oleh Syeikh Fariduddin 'Attar

No comments:

Post a Comment