Tuesday 14 April 2015

Kisah Abu Ali Al-Diqaq

TAK TAHU ALLAH

     Satu hari Al-Diqaq sedang berzikir, Allah.. Allah.. Allah. Di antara orang ramai yang berzikir itu ada seorang bertanya kepada dia, 'Apakah Allah?' Dia menjawab, 'Saya tidak tahu'. Orang itu berkata, 'Kalau tuan tidak tahu Dia, kenapa tuan menyebut namaNya?' Dia menjawab, 'Beritahu kepada saya, nama apa patut saya sebut?'

HARGA PAKAIAN

     Satu hari dia sedang duduk dengan memakai pakaian yang cantik dan lawa. Seorang sufi agung bernama Abu Al-Hasan Al-Nuri yang memakai pakaian compang camping datang melawat dia. Secara berjenaka Al-Diqaq menarik pakaian yang koyak yang dipakai oleh Abu Al-Hasan Al-Nuri itu. Al-Diqaq berkata, 'Apa gunanya tuan memakai pakaian yang buruk ini?' Al-Nuri menjerit dan berkata, 'Saya beli pakaian ini dengan harga dunia ini dan akhirat juga dan saya hargainya dengan nilai yang tinggi dan sekiranya semua kekayaan dalam syurga dikurniakan kepada saya supaya saya melepaskan pakaian ini, nescaya saya tidak mahu melepaskannya'. Al-Diqaq menangis dan bersumpah tidak mahu berseloroh lagi dengan orang sufi.

MATI TANPA MAYAT

     Satu hari, seorang darwisy (sufi) melawat Al-Diqaq dan meminta sebuah ruang yang kecil di mana dia hendak mati. Al-Diqaq memberinya ruang di sebuah penjuru. Orang itu duduk di situ dan mula berzikir. Al-Diqaq melihat kelakuan orang itu dari jauh. Darwisy itu berkata, 'Al-Diqaq, janganlah kotorkan saya'. Al-Diqaq pun pergi berlindung di satu tempat. Sedang berzikir itu, darwisy pun meninggal dunia. Selepas itu Al-Diqaq pergi ke tempat darwisy yang berzikir tadi tetapi beliau tidak melihat darwisy tersebut. Dia telah ghaib. Al-Diqaq bermohon kepada Allah untuk mengetahui di mana darwisy tersebut. Terdengar suarat berkata, 'Jangan cari dia. Bahkan malaikat maut pun tidak tahu di mana dia'. Al-Diqaq bertanya, 'Jadi, di manakah dia?' Suara itu berkata, 'Dia berada di Majlis Haq, di hadrat Allah s.w.t'.

AKHIR KEHIDUPAN

      Di akhir hayat dia, Al-Diqaq telah amat maju dalam kerohaniaannya hingga sedikit sahaja orang yang dapat memahami dia. Oleh itu, sedikit sahaja orang yang datang berguru kepada beliau.

Kata² Al-Diqaq:

1. Jika seseorang wali Allah itu mendapat arahan dari Tuhan supaya membuat syarahan di sesuatu tempat, maka dia tidak boleh meninggalkan makam itu ataupun menukar tugasnya.

2. Murid yang tidak sentiasa tinggal berkhidmat bersama gurunya tidak akan mendapat faedah apa². Dia ibarat pokok di hutan yang tidak berbuah. Jika pun berbuah, buahnya itu tidak berapa baik kerana kurang sempurna penjagaannya.

3. Jika kamu kaitkan hatimu kepada apa² dalam alam, kamu tidak akan merasai tenteram jiwa. Oleh itu, buangkan segala kehendak terhadap alam, jika kamu mahu aman dan tenteram.

4. Tidak ada orang yang dapat mengenal Allah tanpa berguru.

5. Orang yang menjual akhirat kerana dunia akan terlaknat.

6. Dalam tariqat, janganlah kamu tamak.

7. Walaupun seseorang itu mencapai semua ilmu dan membuat semua ibadat, bersikap zuhud dan duduk di majlis aulia Allah namun jika dia tidak diijazahkan oleh guru dan tidak menurut panduan guru itu, maka orang itu tidak akan maju dalam tariqatnya.

No comments:

Post a Comment