Tuesday 14 April 2015

Kisah Abu Al-Hussein Al-Nuri

      Seorang buta sedang duduk di tepi jalan sambil menyebut nama Allah. Al-Nuri bertanya kepadanya, 'Apakah yang kamu tahu tentang Allah? Jika kamu tahu Dia, bagaimana pula kamu hidup berpisah dengan Dia?' Setelah berkata demikian, Al-Nuri pun masuk ke dalam keadaan dzauk (mabuk Allah) dan terus pengsan. Setelah sedar, dia terus lari ke dalam hutan dan di sana kakinya luka² akibat kena tunggul buluh. Darah yang keluar dari kakinya itu bercucuran atas tanah dan darah itu menulis nama Allah. Dia pun dibawa orang ke rumahnya dalam keadaan tidak sedar diri. Dalam masa itu juga dia sentiasa menyebut 'La ila ha illal Lah', dan dalam keadaan demikian itu juga dia pun menghembuskan nafas terakhir.

Kata² Al-Nuri:

1. Dunia ini ialah tempat mengabdikan diri kepada Allah dan untuk berdampingan denganNya.

2. Ada beberapa orang wali Allah dalam dunia yang mati jika berlekang sebentar sahaja dari Allah. Aulia Allah ini, makan, tidur, bercakap dan bersama dengan Allah sahaja dan meminta kepada Allah sahaja.

3. Murid (dalam tariqat) itu ialah orang yang tidak memandang harta kekayaan dunia jika diberi kepadanya.

4. Orang sufi itu tidak terikat kepada satu apa pun. Kesufian itu bukanlah satu ajaran yang rasmi ataupun ilmu duniawi. Jika ianya satu upacara maka ianya perlu sedikit latihan, jika ianya satu pelajaran, maka ianya perlu dibimbing. Sebenarnya kesufian itu sesuai dengan akhlak seseorang.

No comments:

Post a Comment