Thursday 16 April 2015

Kisah Habib Al-'Ajmi

MEMBERI DENGAN NAMA ALLAH

      Satu hari, seorang tetamu sedang makan sedikit makanan yang dihidangkan oleh 'Ajmi. Pada ketika itu, datanglah seorang pengemis. 'Ajmi pun terus mengambil makanan itu dan memberi kepada pengemis tersebut. Tetamu itu (Hasan Al-Basri) terperanjat melihat kelakuan 'Ajmi itu dan berkata, 'Kamu patutlah tahu sedikit sebanyak tentang adat sopan'. 'Ajmi diam sebentar. Hasan terkejut apabila tiba² datang seorang perempuan membawa hidangan yang lazat. Kedua-duanya pun makan. Kemudian 'Ajmi pun berkata, 'Hasan, kamu adalah orang baik. Kamu hendaklah mengukuhkan imanmu kepada Allah (iaitu sesuatu yang diberi dengan nama Allah akan mendapat ganjaran berlipat ganda)'.

HATI SUCI IKHLAS DIPENTINGKAN

      Suatu ketika Hasan pergi bertemu Habib Al-'Ajmi di waktu asar. Hasan mendengar 'Ajmi membaca bacaan dalam sembahnyang dengan tidak betul bacaannya. Hasan tidak mahu sembahyang bersama dia, lalu Hasan sembahyang berasingan. Pada malam itu, Hasan bermimpi bahawa Allah berkata kepadanya, 'Hasan jikalau kamu menjadi makmum dalam sembahyang dengan 'Ajmi itu, kamu akan dapat keredhaanKu dan sembahyang yang itu adalah lebih berfaedah dari sembahyang yang kamu telah lakukan sepanjang hidupmu. Kamu salahkan sebutan bacaannya yang salah tetapi kamu tidak tahu kesucian dan keikhlasan hatinya. Ketahuilah Kami lebih mementingkan hati yang suci bukan hanya menyebut bacaan yang betul'.

Hasan: 'Ajmi (murid Hasan), bagaimana kamu boleh sampai ke peringkat kerohanian yang tinggi itu?
'Ajmi: Dengan membersihkan hati melalui sembahyang dan bukan dengan menghitamkan kertas melalui tulisan. Mendengar itu, Hasan berkata, 'Sayang! Pengajaranku menguntungkan orang lain, bukan diriku!'

HATI ISLAM

Habib Al-'Ajmi menangis teresak-esak bila mendengar orang membaca Al Quran. Orang bertanya: 'Jika kamu tidak tahu maksud bacaan Quran itu, kenapa kamu menangis?' Dia menjawab, 'Meskipun aku ini orang Iran tetapi hatiku Arab'.

Kata² Al-'Ajmi:

1. Allah sendiri memelihara mereka yang mengabdikan diri kepadaNya.

2. Dengki dan cinta kepada dunia mestilah disingkirkan dari hati orang yg betul² menuju Allah.

No comments:

Post a Comment