Monday 13 April 2015

Kisah Sufyan Al-Thauri

MENUKAR KEBAJIKAN DENGAN KELUHAN

      Seorang pemuda tidak mampu hendak pergi ke Mekah dan dia mengeluh tentang perkara ini. Al-Thauri berkata kepadanya, 'Saya telah pergi naik haji ke Mekah sebanyak 4 kali dan saya sedia menukar kebajikan yang saya dapat dengan naik haji itu dengan apa yg engkau keluhkan itu'. Orang muda itu bersetuju dan pertukaran dilangsungkan. Kedua-dua pihak itu bersuka hati. Pada satu malam, Al-Thauri mendengar satu suara, 'Kamu telah melakukan sesuatu yang sangat beruntung. Kamu beli sesuatu itu sangat murah dan jika kamu bahagi-bahagikan itu kepada alam, maka semua dalam alam akan jadi sangat kaya'.

TIADA KEKHUATIRAN BAGI ORANG YANG TAKUT KEPADA ALLAH

      Seorang bertanya kepada Al-Thauri, ' Jika seseorang itu pergi berkhalwat (memencilkan dirinya kerana Allah), apakah yang hendak dimakannya? Dia menjawab, 'Orang yg takut kepada Allah tidak khuatir kepada apa sahaja kegiatan keduniaan'.

Kata² Al-Thauri:

1. Janganlah kamu menjualkan persahabatanmu dengan Allah kerana menghendakkan persahabatan dengan dunia dan isinya.

2. Aku takut menerima sesuatu dari sesiapa kerana hatiku mungkin jatuh cinta kepada orang itu. Aku hanya inginkan hidup bersama Allah.

3. Dosa dengan manusia itu lebih besar dari dosa dengan Allah.

4. Bagi ahli dunia, tidur itu lebih baik dari berjaga kerana dengan tidur itu mereka tidak membincangkan hal-hal keduniaan.

No comments:

Post a Comment