Monday 13 April 2015

Kisah Abu Al-'Abbas Al-Nihawandi

KESAN PENDAPATAN YANG HARAM DAN YANG HALAL

      Satu masa, seorang telah datang kepada Abu Al-'Abbas dan bertanya kepadanya, kepada siapakah dia patut menghadiahkan wangnya (wang itu didapatinya secara haram). Abu Al-'Abbas diam. Orang kaya itu pun menghadiahkan wang haramnya itu kepada seorang darwisy. Pada keesokkannya, orang kaya itu melihat wang haram yang diberikan olehnya kepada darwisy itu telah dibelanjakan oleh darwisy itu dengan membeli minuman keras. Lalu, orang kaya itu mengadu kepada Abu Al-'Abbas.
      Syeikh Abu Al-'Abbas itu pun mengeluarkan wang satu dirham dari sakunya dan memberikan wang itu kepada orang kaya tersebut. Syeikh itu meminta orang kaya itu menghadiahkan wang itu kepada orang pertama yang dijumpainya dalam perjalanannya itu. Lalu orang kaya itu pun memberikan wang itu kepada orang yang mula-mula sekali ditemuinya dalam perjalanan itu dan orang kaya itu mengikuti orang itu untuk melihat bagaimanakah orang itu membelanjakan wang itu. Orang yang menerima hadiah wang itu pun pergi masuk ke dalam hutan. Orang kaya itu melihat, orang itu mengeluarkan seekor burung yang mati dari bajunya dan terus membuang burung itu.
      Kemudian orang itu, pergi ke pasar dan membeli sedikit roti dengan wang itu dan kemudian kembali ke rumahnya. Orang kaya itu bertanya kepada orang itu, apakah maksudnya dia membuang burung itu. Orang itu menjawab, 'Beberapa hari saya dan keluarga saya tidak ada makanan. Hari ini, ketika saya pergi mencari makanan, saya jumpa burung mati itu di dalam sepohon pokok. Sedang saya berjalan pulang ke rumah, saya berjumpa dengan tuan. Oleh itu saya buang burung itu di tempat saya menemuinya. Saya terima wang tuan dan membeli roti dan sekarang bolehlah kami makan dan bersyukur kepada Allah'.
      Apabila orang kaya itu menceritakan peristiwa itu kepada Syeikh Al-'Abbas Al-Nihawandi, beliau menjawab, 'Wang tuan itu telah didapati secara tidak baik dan dengan itu telah disalahgunakan tetapi wang saya didapati dengan cara yang halal, maka digunakan dengan baik oleh penerimanya'.  

No comments:

Post a Comment