Tuesday 14 April 2015

Kisah Suhail bin Abdullah Al-Tustari

WANG DARI MAHA GHAIB

      Suhail berkata, 'Satu hari di belantara, saya bertemu dengan seorang perempuan tua yang kelihatannya sangat miskin. Apabila saya beri dia wang, dia enggan menerima dan mengangkat tangannya dan terus berdoa. Tidak semena-mena datang wang emas ke tangannya. Dengan tersenyum, orang tua itu berkata, 'Tuan ambil wang dari saku tuan tetapi saya dapat wang dari Kuasa Maha Ghaib' '. Setelah berkata demikian, orang tua itu pun hilang.

      Suhail berkata, 'Apabila saya pergi ke Mekah, saya nampak orang tua itu di sisi Kaabah. Semasa saya bertawaf, saya lihat Kaabah itu bertawaf mengelilingi orang tua itu. Saya bertanya kepadanya kenapa perkara ganjil ini terjadi? Dia berkata, 'Orang yang datang mengunjungi Kaabah mestilah bertawaf mengelilingi Kaabah tetapi orang yang datang ke Kaabah dengan menfanakan diri dan alam, Kaabah itu yang bertawaf mengelilinginya'.

      'Mencari kebesaran atau takut kepada kedarwisyan (kesufian) adalah bahaya kepada kehidupan kerohanian', demikian kata Suhail.

PERUTUSAN ALLAH PADA SETIAP HARI

      Suhail berkata, 'Setiap hari, Allah menghantar kepada kita perutusan yang berbunyi, 'Wahai hambaKu, Aku rindu hendak bertemu denganmu tetapi kamu tidak ingat kepadaKu. Aku ajak kamu datang kepadaKu tetapi kamu berpaling ke lain. Aku hindarkan bala bahaya dari perjalananmu tetapi kamu terus juga melakukan dosa dan maksiat. Alangkah zalimnya kamu!' Apakah jawab tuan di hadapan Allah di akhirat kelak?

RASA KEHAMBAAN KEPADA ALLAH

      Suhail berkata, 'Pada orang yg benar² menghambakan dirinya kepada Allah, maka Allah akan jagakan dia bila sampai waktu solat sekiranya dia tertidur'.

No comments:

Post a Comment