Tuesday 14 April 2015

Kisah Abu Bakar Al-Katani

WANG MENGGANGGU IBADAH

      Al-Katani berkata bahawa seorang sufi tinggal bersama dia tetapi dia tidak suka dengan dia. Walau bagaimanapun, dibiarkannya sahaja dan dilayannya dengan baik. Satu hari dia pergi membawa 200 dirham kepada sufi itu. Dilihatnya dia sedang solat. Wang itu diletakkan di bawah sejadah itu sebagai hadiah. Wang itu didapatinya secara halal.
      Sufi itu marah dan berkata, 'Adakah tuan mahu saya menjual fakir saya ini dengan harga 200 dirham padahal telah saya beli dengan harga 20 ribu dirham (maksudnya dia telah menjadi fakir setelah membuangkan harta bernilai 70 ribu dirham)?' Adakah tuan mahukan saya membuang waktu seronok dalam sembahyang ini kerana hendakkan wang 200 dirham (maksudnya dia hendak menyelewengkan fikirannya dari mengenang Allah dan memikirkan wang sahaja)?'

LIHATLAH TUAN KAABAH

      Al-Katani sedang duduk di samping seorang murid dia. Murid itu terbaring sedang menghadapi maut. Tiba² dibukanya matanya dan melihat Kaabah. Datang seekor unta dan menyepak matanya, lalu biji matanya itupun terkeluar. Terdengar suara ketuhanan berkata, 'Kami memberinya kurnia untuk melihat Kami tetapi dia bersalah kerana membuka matanya pada masa itu dan melihat Kaabah (tidak melihat tuan Kaabah itu). Maka oleh itu Kami hukum dia'.

BUANG HAWA NAFSU DARI HATI

      Seorang bertanya kepada Al-Katani, 'Bagaimana hawa nafsu itu dibuang dari hati?' Dia menjawab, 'Dengan berdoa 40 kali yang berikut: 'Wahai Tuhan! Tidak ada yang kekal kecuali Engkau. Hidupkanlah hatiku ini dengan sinaran nur Engkau'.

Kata² Al-Katani:

1. Apabila hamba itu berdoa, Allah bukakan pintu keampunan kepadanya.

2. Jasmani dalam dunia ini tetapi rohani di akhirat.

3. Ada bayu yg bertiup pada pagi hari dengan izin Tuhan dan bertindak sebagai rasulNya. Bayu itu membawa semua rindu hati, taubat dan tangisan hamba kerana Allah dan mempersembahkannya ke hadrat Ilahi.

No comments:

Post a Comment