Monday 13 April 2015

Kisah Abdullah bin Al-Jila

DISERAH KEPADA ALLAH

      Semasa Abdullah masih kanak² lagi, dia telah meminta ibubapanya mempersembahkan dirinya kepada Allah. Ibubapanya pun berbuat demikian. Dia pergi meninggalkan rumahnya dan mengembara mencari jalan kesufian bertahun-tahun lamanya. Kemudian beliau kembali ke rumahnya. Setelah sampai ke pintu rumah, beliau pun meminta ibubapanya membuka pintu. Tetapi ibubapanya berkata bahawa dia telah mereka serahkan kepada Allah. Maka dengan itu kembalilah kepada Allah pula.

LUPA AL QUR AN KERANA MEMANDANG YANG CANTIK

      Abdullah berkata, 'Satu ketika saya telah memandang seorang Yahudi yang cantik. Akibatnya saya telah dihukum dengan lupakan Al Qur an. Setelah betul² saya bertaubat, barulah saya dapat mengingat Al Qur an itu semula.

TIDAK MEMBACA AL QUR AN DENGAN KESEDARAN DAN KEBIJAKSANAAN

      Abdullah berkata, 'Semenjak 14 tahun yang lalu, telah jadi niat saya untuk mengkhatamkan bacaan Al Qur an sekali sehari. Tetapi sekarang, meskipun 14 tahun telah berlalu, namun saya belum pun habis membaca separuh daripadanya. Sebabnya ialah dahulu saya tidak membacanya dengan penuh kesedaran dan kebijaksanaan'.

TIDAK MENJUMPAI DIRI SENDIRI

      Abdullah ada berkata, 'Demikianlah mabuknya Abu Yazid hingga fana dirinya dalam tauhid dan beliau selalu berkata dalam fananya itu, 'Aku mencari Abu Yazid semenjak 3 tahun yang lalu tetapi belum menjumpainya lagi' '.

Kata² Abdullah:

1. Mencari makan menyebabkan kita lupa Tuhan dan dengan itu juga ianya menjadikan kita sebagai pengemis yang meminta-minta kepada makhluk.

2. Apabila ditanya maksud fakir, dia keluar dari rumahnya dan membuang wang yang ada di dalam sakunya, lalu menjawab, 'Seseorang itu bukan fakir jika dia ada wang dalam sakunya'.

No comments:

Post a Comment