Monday 13 April 2015

Kisah Malik bin Dinar

PEREMPUAN SEBAHAGIAN DARI DUNIA

      Seorang bertanya kepada Malik, ' Kenapa tuan tidak kahwin? ' Malik menjawab, 'Aku telah tinggalkan dunia ini dan perempuan itu adalah sebahagian daripada dunia'.

KORBAN SEGALA-GALANYA UNTUK ALLAH

      Malik berkata, 'Oleh kerana Allah telah menjadikan aku sahabatNya, maka aku korbankan segala-galanya untuk Dia dan menghabiskan masaku dengan mematuhi perintah Dia'.

DISEBABKAN BANYAK MAKAN RIBA (BUNGA / INTEREST)

      Malik berkata, 'Aku telah pergi melihat seorang yang hampir² hendak meninggalkan dunia ini. Aku suruh dia menyebut nama Allah tetapi beliau enggan dan berulang-ulang menyebut nombor 10, 11. Aku bertanya, 'Kenapa kamu enggan menyebut nama Allah?' Orang itu menjawab, 'Apabila aku hendak menyebut nama Allah, aku lihat api yang besar menuju kepadaku'. Tidak lama kemudian, dia pun meninggalkan dunia. Apabila aku tanya kepada orang yang berada di situ tentang si mati tersebut, mereka berkata bahawa dia itu banyak memakan riba (interest) dan mengurangkan timbangan semasa berjual-beli dengan tujuan untuk mendapat keuntungan secara berputar-belit'.

TAKUT HENDAK TIDUR

      Anak perempuan Malik bertanya kepada ayahnya kenapa dia tidak tidur. Malik menjawab, 'Aku takutkan Allah dan aku tidak tahu bila berkatNya akan jatuh kepadaku. Kalau aku tidur, berkatNya itu akan terlepas dariku. Di samping itu, aku adalah orang yang malang jika memakan kurnia Allah tetapi menurut kehendak syaitan. Jika ada lah orang berdiri di pintu masjid sambil berteriak hendak tahu siapakah manusia yang paling hina di dunia ini, maka aku akan tampil ke muka menunjukkan diriku'.

Kata² Malik:

1. Apabila aku tahu keadaan dunia yang fana ini, aku pun tidak peduli tentang pandangan dunia terhadap diriku dan perbuatanku.

2. Janganlah bersahabat dengan orang yang mana persahabatan itu tidak akan menolongmu selepas mati kelak.

3. Firman Allah di dalam Al Qur an, 'Ingatilah Aku dan Aku akan ingat kepadamu'.

4. Firman Allah di dalam Al Qur an, 'Aku akan jawab seruanmu dan terima doamu'.

No comments:

Post a Comment