Monday 13 April 2015

Kisah Yahya Ma'adz Ar-Razi

INGAT ALLAH LUPA YANG LAIN

      Saudara Yahya menulis surat kepadanya, 'Aku pinta 3 perkara dari Allah. Dia telah kurniakan 2 permintaanku iaitu aku telah mendapat tempat kediaman di Mekah dan seorang hamba perempuan untukku. Hamba ini mengambilkan air untukku berwudhuk. Satu lagi permintaanku masih belum dapat iaitu hendak bertemu denganmu'.
      Sebagai jawapan kepada surat itu, Yahya menulis, 'Seseorang itu hendaklah suci dan meningkatkan ketinggian kerohaniannya agar di mana sahaja dia tinggal di tempat itu ianya menjadi suci seperti Mekah. Orang yang menjadi hamba kepada orang lain hendaklah jangan menyimpan hamba. Orang yang sentiasa ingat kepada Allah tidak ingat kepada yang lain. Disebabkan abang ingat kepada saya, abang telah lupa Allah. Ingatlah Allah sentiasa dan lupakanlah anak², saudara mara dan lain². Apabila abang bertemu dengan Allah, tidak perlu lagi abang ingat kepada saya. Jika tidak bertemu dengan Allah, apakah gunanya abang berjumpa dengan saya?'

YANG LEBIH CANTIK

      Yahya berjalan bersama seorang rakannya melalui sebuah kampung. Rakannya berkata, 'Alangkah cantiknya kampung ini!' Yahya berkata, 'Ada yang lebih cantik dari kampung ini iaitu hati yang cinta kepada Allah hinggakan tidak ada masa mengenangkan yang lain kecuali Allah'.

CAHAYA IMAN TERPADAM DISEBABKAN NAFSU

      Satu hari lampu di bilik Yahya tiba² terpadam. Dia pun menangis. Apabila ditanya kenapa dia menangis, dia menjawab, 'Memandangkan lampu itu padam, aku khuatir pada suatu hari nanti cahaya imanku padam disebabkan nafsu keduniaan'.

Kata² Yahya:

1. Hidup di dunia ini seumpama tidur dan hidup di akhirat itu umpama jaga. Jika seseorang itu menangis semasa di dalam mimpinya, dia akan ketawa apabila dia terjaga. Begitu juga, orang yang menangis di dalam dunia ini kerana takutkan Allah akan senyum di akhirat.

2. Mati itu ibarat jambatan yang menyambung hamba dengan Tuhan yang dicintainya.

3. Iman yang seketika itu akan membasuh dosa 200 tahun.

4. Oleh kerana orang yang cinta kepada Allah itu hanya melakukan dosa apabila Dia berada dalam dirinya, bagaimana pula dia bertanggungjawab tentang dosa itu?

5. Jika mati itu ada dijual di pasar, orang yang cinta Allah akan membeli mati itu.

6. Kurangkan berjumpa dengan ahli dunia dan perbanyakkanlah menyembah Allah.

7. Orang yang jadi kaya melalui berkat menyebut nama Allah adalah orang yang sebenarnya kaya. Orang yang kaya melalui usaha adalah orang yang sentiasa miskin.

8. Dunia ini adalah tempat beribadah.

9. Seketika rindu kepada Allah adalah lebih berharga dari dunia ini.

10. Dunia ini adalah kedai syaitan, takutlah kepadanya. Ianya adalah minuman yang diberi oleh syaitan, janganlah kamu rasainya.

11. Barangsiapa makan banyak, dia akan jadi mangsa hawa nafsu. Di perut yang lapar itu terletak rahmat Allah dan sinarNya.

12. Berhati-hatilah agar kamu tidak makan bersama orang kaya.

13. Hati 'abid (orang yang menghambakan diri kepada Allah sahaja) tenang di 4 tempat ini dan tidak tenang di tempat lain iaitu ketika berseorangan, di dalam masjid, di kubur dan di dalam hutan.

14. Penghalang paling besar bagi mereka yang baru dalam perjalanan ialaah bercampur dengan ahli dunia.

15. Jika 3 perkara ini dibuang, seseorang itu akan mencapai mutu kerohanian yang tinggi iaitu membuang keinginan hendakkan pangkat dan kemuliaan, membuang keinginan hawa nafsu dan membuang hal-hal keduniaan.

16. Rahsia untuk berjaya dalam perjalanan Kerohanian ialah tawakkal kepada Allah dan palingkan wajah dari dunia ini.

17. Redha dengan Allah dan Allah akan redha denganmu. Allah berkata kepada hambaNya, 'Janganlah merungut tentang Aku, tidak cukupkah untuk kamu bahawa kedua alam ini adalah kepunyaanKu dan Aku ini kepunyaan kamu?' Dalam mengumpulkan dunia, manusia terpaksa melalui kehinaan dan kekecewaan tetapi dalam mengumpulkan faedah kerana mengenang Allah, manusia mendapat kemuliaan di sisiNya. Keinginan kepada dunia menjadi hijab antara hamba dengan Tuhan.

No comments:

Post a Comment