Tuesday 14 April 2015

Kisah Abi Ishaq Ibrahim bin Syaharyar Syaibani

KERANA KEDENGKIAN MENDAPAT MALU

      Satu hari Syeikh Ishaq sedang memberi syarahan. Di antara orang ramai yang hadir itu, ada seorang guru yang alim. Guru ini memandang bahawa Syeikh Ishaq bukanlah alim benar kerana dia menunjuk-nunjuk (riak). Tetapi orang menghargai syarahan beliau dan menghormati beliau. Fikirnya, 'Bagaimana ini?' Syeikh Ishaq membaca fikirannya dan menunjuk kepada lilin (kandil) yang nyala dihadapannya. Kandil ini ialah sebuah mangkuk kaca yang diisi air. Atas air itu dibubuh lapisan minyak. Di atas minyak ini dibubuh sumbu. Inilah yang digunakan sebagai lampu.
      Syeikh Ishaq berkata kepada lampu atau kandil itu, 'Saya baru sahaja mendengar percakapan antara air dengan minyak. Kata air kepada minyak, 'Akulah makhluk yang paling berguna sekali di dalam dunia ini. Jika aku tidak dijadikan, semua orang akan mati kehausan. Tetapi kamu tidak ada sifat seperti aku itu. Kenapa pula kamu duduk di atas kepalaku?' Minyak menjawab, 'Kamu sangat sombong dengan sifatmu itu, aku memang hina. Pandanglah dahulu leluhurku (asal kedatanganku). Mula² aku sebagai biji benih dalam tanah. Kemudian aku tumbuh sebagai pokok. Pokok itu ditebang dan diperah. Dan sekarang aku membakar diriku untuk menerangi orang lain. Walaupun begitu aku tidak peduli derita yang aku tanggung kerana untuk faedah orang ramai. Oleh itu, Tuhan yang Maha Pengasih telah memberi kurnia kepadaku dengan kemuliaan yang kamu rungutkan itu'.
      Orang alim itu pun malu. Dia terus menjatuhkan dirinya kepada kaki Syeikh Ishaq dan meminta maaf kerana dengkinya terhadap Syeikh Ishaq itu.

Kata² Syeikh Ishaq:

1. Seseorang itu tidak akan dapat menikmati lazat menyembah Allah jika dia tidak membuang rasa lazat terhadap apa² yang ada di dunia ini.

2. Tempat syaitan itu dalam darah manusia.

3. Orang yang mencari nafkah dengan haram, Allah tidak akan menerima doanya.

4. Kemuliaan itu bukanlah terletak dengan memakai pakaian yang baik² tetapi adalah dalam mengingati Allah dan mematuhi perintahNya.

5. Orang yang mencari kemuliaan dan harta benda keduniaan dan menghiaskan dirinya sahaja adalah orang yang mati rohaniahnya.

6. Orang yang sentiasa mengkaji Al Qur an, akan dilimpahi dengan kurniaan Allah.

7. Kepadanya dinding dan perempuan itu sama sahaja. Oleh itu, bagaimana soal kahwin timbul di hatinya.

8. Sembahyang tengah malam itu walaupun dibuat dengan pendek adalah sangat memberi kesan dan pengaruh.

No comments:

Post a Comment