Monday 13 April 2015

Doa² Aulia Allah: Yahya Ma'adz Ar-Razi

1. Ya Allah! Aku ini berdosa dan mengharapkan rahmat dan keampunanMu kerana Engkau Maha Pengampun dan aku penuh berdosa. Ya Allah! Apabila Fir'aun menjadi kafir dan mengaku sebagai Tuhan, Engkau suruh Nabi Musa melayannya dengan lemah lembut. Dosa yang begitu besar pun dilakukan oleh Fir'aun, namun Engkau suruh juga agar dia dilayan dengan baik. Oleh itu, ampunkanlah aku yang tidak mempunyai apa-apa kecuali pakaian yang kasar dan koyak rabak. Itupun aku tidak mengatakan kepunyaanku dan bersedia untuk membuangnya jika dikehendaki. Bagaimana pula seseorang itu putus harap dengan rahmatMu padahal rahmatMu itu amat luasnya? Tuhan! Kebajikan yang paling tinggi dalam dunia ini ialah menyuburkan iman terhadapMu dan nasib baik iman itu terjatuh kepadaku. Berilah kepadaku agar aku dapat melihatMu.

2. Ouh Tuhan! Kurniakanlah hasil kebajikan yang telah aku lakukan kepada orang² soleh yang menuntutnya dan kurniakanlah kepada orang² kafir dalam dunia ini bahagian dunia yang diuntukkan kepadaku. Bagi diriku aku tidak ingin apa-apa kecuali ingatanMu kepadaku selama aku masih hidup di dunia ini dan pandanganMu kepadaku bila aku mati.

3. Ya Allah! Aku ini berdosa tiap-tiap hari. Engkau Maha Pengampun. Ampunkanlah dosaku. Apabila aku ingatkan kelemahanku, takutlah aku kepadaMu. Ouh Tuhan! Tetapi aku jadi berani apabila aku melihat rahmat dan keampunanMu.

4. Ya Allah! Aku ini berdosa. Bagaimana aku hendak ingat kepadaMu? Engkau Maha Pengampun. Bagaimana aku tidak ingat kepadaMu? Ouh Tuhan Maha Pengasih dan Penyayang.

5. Ya Allah! Sahabatku yang paling akrab dalam hidupku di dunia ini ialah rasa harapku kepada keampunanMu dan hadiah paling berharga dariMu kepadaku ialah mengingatMu dan sentiasa menyebut namaMu.

6. Ouh Tuhan! Amalanku itu bukanlah bertujuan hendak masuk ke syurga tetapi aku takut azab neraka. Oleh itu, kurniakanlah kepadaku rahmatMu dan jadikanlah aku berani.

No comments:

Post a Comment